برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

شیراز؛ اولین کلان شهر با پارک حاشیه ای هوشمند در ایران

پارک حاشیه ای شیراز

از اسفند ماه دو سال پیش بود

که با اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای در خیابان عفیف آباد،

هوشمند سازی پارک خودروها در حاشیه خیابان ها و معابر کلانشهر شیراز اجرایی شد.

خیابان عفیف آباد به عنوان نقطه شروعی برای کنترل هوشمند پارک حاشیه ای در شهر شیراز در نظر گرفته شد

و این کار با استناد به مصوبه وزارت کشور مبنی بر دریافت هزینه پارک حشیه ای از خودروها کلید خورد

چنانکه در ماده ۷ طرح پارک حاشیه ای به استناد قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی،

شهرداری ها مکلفند در معابر شهری پر ترافیک، تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف فراهم آورند.

در تبصره ۲ این قانون آمده که صد در صد در آمد حاصل از پرداخت حق توقف تا پایان هر سال،

توسط خزانه به حساب شهرداری ها مربوط واریز می گردد تا جهت احداث پارکینگ در همان شهر هزینه کند.

اجرای طرح کارت پارک در شیراز البته خیلی بیش تر از دو سال سابقه دارد

و به مانند طرح ترافیک از مدت ها قبل از گزینه های روی میز مسئولان بوده

اما مشکلات مختلف فرهنگی بود و در نهایت نیز به صورت تدریجی و با سنجش دقیق و مرحله به مرحله بازخوردها حالت اجرایی پیدا کرد.

سابقه جهانی این طرح در دنیا البته بیشتر از نیم قرن است

چنانکه در بسیاری از فیلم های صامت و سیاه و سفید سینمای کلاسیک غرب

پارکومترها در حاشیه خیابان ملاحظه می شوند و

صحنه های طنز حول وحوش پارک خودرو در حاشیه خیابان جان می گیرد.

طرح کنترل هوشمند پارک حاشیها ی برای نخستین بار در کشور بومی سازی شد

و اجرای طرح از خیابان عفیف آباد آغاز گردید در این طرح،

شهروندان با خرید برچسب پارک که توسط ۳ مرکز در خیابان عفیف آباد به فروش می رسید

و ثبت اطلاعات خودروی خود درسامانه جامع اطلاعاتی و خرید اعتبار،

این برچسب را برروی شیشه عقب خودروی خود نصب می کردند.

افسران پارک که دارای کنترلرهای هوشمند بودند،

اقدام به دریافت اطلاعات به صورت الکترونیکی و مربوط به مدت زمان پارک

و اعتبار موجود خودروی پارک شده کرده

و هزینه پارک صورت خودکار محاسبه شده و از اعتبار راننده خودرو کسر می شد.

در آن مقطع بنابر قانون هزینه پارک تا ۳۰ دقیقه رایگان محسوب شده

و خودروهای دارای برچسب هنگامیکه در محدوده پارک می شدند

تا نیم ساعت هیچ هزینه ای از اعتبارشان کسر نمی شد

اما از لحظه ورود به دقیقه ۳۱ تا تکمیل یک ساعت اول توقف، بنابر مصوبه شورای شهر مبلغ ۷۰۰ تومان

و به ازای هر ساعت به بعد مبلغ ۴۰۰ تومان کسر می شد که در این سامانه عامل انسانی هیچ اراده و تاثیری بر هزینه های دریافتی نداشته

و به این طریق یکی از مشکلات کارت پارک اجرا شده در شیراز که ناشی از تقابل راننده و مامور پارک بود رفع می شد.

ضمن اینکه برای کسبه محلی و ساکنان،

برچسب های VIPصادر می شد که هزینه پارک با ۵۰ درصد تخفیف برای این افراد محاسبه و منظور می شد.

در همان زمان اعلام شده بود که مراجعه به در گاه c-pay.ir  مراجعه به کراکز ثبت نام و فروش

در سطح خیابان شماره گیری # ۲۰۲۰* ۷۲۰ * از تلفن همراه و یا استفاده از کارت های شهروندی، راهکار افزایش اعتبار بر چسب پارک برای رانندگان است.

کارشناس هدف <<سی پِی>> را ادغام تکنولوژی با ترافییک و تحقیق شهر هوشمند عنوان می کنند

که از پارک های غیر ضروری جلوگیری کرده و بستری برای رواج پارک های غیر ضروری فراهم می آورد.

طرح << سی پِی>> نوعی فرهنگ سازی در راستای توجه به حقوقق دیگران است

چرا که با طرح <<نیم ساعت اول رایگان>> که بر روی تابلوهای سی پِی هم ذکر شده افراد در مدت کوتاهی کار خود را انجام داده و محل را ترک می کنند.

از سوی دیگر بر چسب هوشمند <<سی پِی >> نوعی بر چسب اعتباری است

که به رواج شهر هوشمند و شهروند هوشمند کمک کرده و از پرداخت های نقدی جلوگیری می کند.

مسئولان قصد دارند

در ماه های آینده با گسترش <<طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای خودرو>> در مناطق مرکزی شهر،

چهره جدیدی برای خیابان های شیراز تعریف کنند.

برخی افراد اعتقاد دارند هر چند که این طرح  باعث ایجاد نظم در پارک خودروها شده

اما تاثیری در کاهش ترافیک بعضی خیابان های شلوغ شیراز نداشته و همچنان در ساعات اوج تردد شاهد پارک دوبل خودروها و ترافیک این معابر هستیم،

کارشناسان اما نطرات مشاهده ای را قابل قبول نداشته بررسی علمی و آمارگیری دقیق را برای ارزیابی موفقیت طرح ملا ک می دانند.

برخی از شهروندان نیز در حالی همچنان از نبود پارکینگ گلایه دارند که مسئولان شهرداری بارها و بارها از ساخت پارکینگ های تعدد

و دسترسی به پارکینگ در اکثر مناطق و معابر پر تردد سخن رانده،

عدم دقت در جست و جو برای پیدا کردن پارکینگ را عامل شکل گیری چنین انگاره ای می دانند.

شهروندانی که شاید قبلا استثنا محسوب شده اما این روزها چندان در اقلیت هم نیستند کسانی اند که بیش تر از یک خودرو دارند

و عنوان می کنند گاه به سبب کمبود فضا مجبور به پارک در حاشیه خیابان می شوند

این سخن اما به معنای تایید اظهارات مدیران شهری شیراز است

که خودرو گران قیمت عوارض و هزینه استفاده از شهر را نمی پردازند

چه به مصداق <<هر که بامش بیشتر برفش بیشتر>> به طور قطع هزینه ناچیز پارک حاشیه ای برای افرادی که دو یا سه خودرو دارند هزینه کلانی در سبد هزینه های خانوار محسوب نخواهد شد.

برخی از شهروندان گلایه دارند

که به دلیل اشغال مستمر پار کهای حاشیه ای توسط مراجعه کنندگان مغازه های تجاری و صاحبان تجاری های خطی،

تنها با حضور مقتدر پلیس راهنمایی و رانندگی امکان خالی شدن مکان های پارک حاشیه ای و اجرای طرح وجود دارد.

تعدادی از مغازه داران نیز به سبب همه گیر شدن این تفکر که مکان مقابل مغازه یا ملک متعلق به مالک است

که استفاده از پارک حاشیه خیابان مقابل مغازه حق آنها است و برای پارک خودرو باید مبالغ سنگینی بپردازند

که البته این انتقاد وارد نبوده به طور قطع نمی توان تحت هیچ عنوان معابر عمومی را شخصی  ومتعلق به افراد دانست

که البته باز بحث پلیس و لزوم دخالت

برای جمع آوری خودروهای متعدد نمایشگاه های اتومبیل و سایر تجاری ها از حاشیه خیابان و حتی پیاده روها به میان می آید.

برخی افراد نیز تاکید دارند که متخلفان به این طرح وقعی ننهاده

و با هر جریمه و تنبیه باز به کار خود ادامه داده و پارک غیر مجاز و دوبله و بیشتر را ادامه می دهند

هر چند پاسخ این گروه را باید به فرهنگ سازی در بحث کمربند ایمنی ارجاع داد که آن طرح نیز از ابتدا با احتمال شکست کواجه بود

اما در نهایت با همت پلیس و فرهنگ سازی بسیار فراگیر شد.

از سویی برخی افراد اعتقاد دارند برای این که طرح با نارضایتی مواجه نشود

باید برای کسبه و افرادی که در محل اجرای طرح مشغول به کار هستند، تخفیف هایی در نظر گرفته شود.

تا پارک کنار خیابان رایگان است، گره ترافیک باز نمی شود

شهردار شیراز در همین زمینه بیان میکند: هدف از این طرح رفاه حال مردم است

چرا که در شرایط فعلی در خیابان ها عدالت رعایت نمی شود

و هر فردی به دلخواه در هر کجا و به هر میزان که بخواهد خودروی خود را پارک می کند

و گاه باعث بروز ترافیک چندین کیلومتری در  یک معبر می شود.

وی با بیان این که معابر متعلق به همه شهروندان است،

ابراز داشت: پارک خودرو به صورت رایگان تضییع حقوق همگانی است

و از طرفی بسیاری عوارض جانبی نیز دارد چنانکه با این وضغ، با وجود اینکه پارکینگ بین الحرمین خالی است

افراد در کنار خیایان که رایگان است پارک میکنند

یا به جای استفاده از پارکینگ خلدبرین در مقابل پل،

جلوی خانه مردم یا حتی در پیاده روها و به صورت دوبله و گاه سه ردیفه پارک می کنند

و بی نظمی را به اوج می رسانند.

شهردار همچنین عنوان میکند:

در طرح پیشنهادی برای خودروهایی که کار ضروری و کوتاه مدت دارند

تا نیم ساعت اول رایگان خواهد بود

اما اگر فرد بخواهد پارک کند

و چند ساعت به دنبال کار خود برود باید حق مردم را بدهد و هزینه پارک خودرو را بپردازد

که البته فعلا بسیار کم است.

پارک حاشیه ای شیراز

پاک فطرت متذکر می شود:

هدف این طرح نظم و انظباط شهری است و شهرداری اهداف مادی از این طرح ندارد

اما برای کاهش تصادفات و اجرای قانون و فرهنگ شازی ناچار هستیم

هزینه کنیم چرا که در شرایط فعلی پارکینگ مغازه ها خالی است

و به انبار تبدیل شده است و با اجرای ای طرح امید داریم بلکه دوباره پارکینگ شود

و خودروها از کنار خیابان ها جمع شوند.

وی بیان می کند: در طرح پیشنهادی چهار ساعت پارک خودرو حدود ۴ هزار تومان  می شود

که برای خودرو های چند صد میلیونی امروزی اصلاً به حساب نمی اید

و اثر آن ساماندهی وضعیت پارک در حاشیه معابر است.

با این اوصاف کاهش بار ترافیک و جلوگیری از کاهش ظرفیت موجود خیابانهای سطح شهر،

اطلاع رسانی به شهروندان و جلوگیری از سر درگمی،

بهبود روانی ترافیک در مناطق تجاری،

ایجاد ابزار کنترل و نظارت برای مدیریت پارکینگ های سطح شهر

و امکان جمع آوری و پردازش اطلاعات در سطوح کارشناسی و مدیریتی

به منظور برنامه آتی از مزایای اصلی و سامانه مدیریت مکانیزه پارک های حاشیه ای بر شمرده شده

اما واضح است که توسعه حمل و نقل عمومی

و افزایش پارکینگ های عمومی و همکاری پلیس از اصلی ترین عوامل موفقیت این طرح خواهد بود.

بررسی دقیق شورا در مورد طرح کارت پارک 

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا در همین زمینه به خبرنگار شهر راز گفت:

اجرای این طرح برای ۳۲ خیابان به تصویب شورای شهر رسید

و به سه فاز تفکیک شد که شهرداری باید گزارش دقیق مالی و اجرایی این طرح را به شورا ارائه کند

تا از جنبه های مختلف و آثار اجرایی مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود:

هنوز در این زمینه گزارش کاملی ارائه نشده

و ورود به مرحله بعدی طرح منوط به ارائه این گزارش و بررسی دقیق است.

نقیب زاده، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا:

پارک حاشیه ای شیراز

مطالعات جامع زمانبر است

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شیراز گفت:

به طور قطع انجام یک کار دقیق علمی مانند طرح جامع حمل و نقل ترافیک شیراز

زمان بر و مستلزم بررسی ظرائف و دقائق متعدد است.

احمدرضا نقیب زاده در گفت و گو با شهر راز افزود:

در حال حاضر مطالعات جامع حمل ونقل شیراز تاخیری ندارد و مراحل مقدماتی طرح انجام شده

و ثبت داده ها و اطلاعات صورت پذیرفته و طبیعی است

که کار کلان شبیه سازسی وضع موجود و ورود به مرحله بر آورد و پیشنهاد نیاز به زمان دارد

و تا کنون آسیب های تعددی را متوجه برنامه های ما کرده است.

وی در مورد بحث تجهیز ناوگان تاکسیرانی شیراز به کارتخوان افزود:

با توجه به قرار داد منعقده با بانک شهر، تجهیز ۱۱ هزار تاکسی به سامانه کارتخوان مطرح شده

و امیدواریم تا پایان سال اجرایی و حداقل ۵۰ در صد ناوگان به این سیستم مجهز شود.

نقیب زاده بحث استفاده از تراموا در شهر شیراز را مستلزم مطالعات دقیق دانست و گفت:

تا کنون چنین تجربه ای در شیراز نداشته ایم

اما با توجه به گردشگری بودن این شهر شاید بتوان پیشنهاد خوبی باشد

که در این راستا مشاور مطالعات حمل ونقل و ترافیک شهر شیراز بررسی موضوع را در دستور کار قرار داده

و ذیل موارد کلان تر آن را بررسی می کند تا برنامه ریزی لازم در این زمینه صورت پذیرد.

پارک حاشیه ای شیراز

منبع: سی پی – https://c-pay.ir/news/36-?txtamount=0